הרזה, השמנה והמבוגרת

מודל הגוף הנשי שמוצג ברוב הפקות האופנה מתאפיין בסוג מסוים מאוד של דוגמניות. טווחי הגילאים של רובן נע בין צעיר לצעיר מאוד, מימדי גופן מתקרבים לאותו 90-60-90 ידוע – ולמרות שלעיתים נדמה כאילו חל שינוי בשיח ועלייה במודעות הציבורית לקיומן של נשים עם מאפייני אחרים, עדיין נראה שרוב משרדי הפקות האופנה מעדיפים להציג את אותו מודל גוף נשי מסורתי.

אולי עכשיו זה ישתנה: הפקת אופנה חדשה, המתמקדת בשמלות כלה, מביאה אל קדמת הבמה סוגי מודל גוף נשי שנחשבים פחות שגרתיים תחת הכותרת "הרזה, השמנה והמבוגרת". פגשנו את בעלי חברת הפקות האופנה והייצוג UDM: עוזי בובה ולירן קארידי, כדי לשמוע עוד על השקפתם בנושא.

BLOG 1 - הרזה, השמנה והמבוגרת - מגזין אופנה ישראלי - אופנה

ספרו לנו, עוזי ולירן, מה הרעיון מאחורי "הרזה, השמנה והמבוגרת"?

למה אתם מרגישים שזה חשוב?

"אני לא מרגיש או חושב. זה סופר חשוב. נקודה", אומר עוזי בטון כעוס. "יושבת מולי רז עזרא המהממת, למשל. יפיפייה – אך פגועה עד עמקי נשמתה. ולמה? כי היא רזה. כל מה שהיא עשתה בחייה זה לקבל גנים שמקשים עליה לעלות במשקל. החתמנו את רז בסוכנות שלנו (UDMagency) כבר לפני הרבה זמן, אבל פעם אחר פעם אני צריך לאכזב אותה ולומר לה שלא רוצים אותה פשוט משום שהיא רזה מדי. לקוחות רבים אומרים לנו משהו בסגנון 'היא מהממת, אבל אנשים לא יבינו. יחשבנו שאנחנו מעודדים רזון. חולי. אנורקסיה…"

"ומהצד השני", מוסיף לירן, "נקודת הקיצון ההפוכה: כן לוקחים נשים שמנות. למה, זה בסדר? זה בריא? זה לא מעודד השמנת יתר? אנחנו רואים בזה צביעות: בוחרים דוגמניות שמנות כדי לסתום פיות, או כדי להתחבב על החברה – ולא בגלל שבאמת רוצים לעשות קמפיין שכזה".

אז מה הדרך הנכונה לדעתכם?

"אני חושב שהגיע הזמן להבין שאפשר להיות יפה בכל גיל ובכל משקל", אומר עוזי. "אם לצורך העניין מדובר בבית אופנה, יש לו לקוחות שהם בכל גיל ובכל משקל – אז פנו בצורה שווה אל כולם, והציגו של קשת רחבה של אנשים במשקלים ובגילאים שונים".

לירן מהנהן בהסכמה. "אנשים מקשרים רזון או עודף משקל עם בריאות. לפי ההיגיון הזה, אם אתם רוצים לעודד בריאות, אתם אמורים לקחת דוגמניות ודוגמנים שהם במרכז התקין של ה-BMI. אבל צריך לזכור שלא תמיד יש קשר בין בריאות לבין משקל: יש המון אנשים שמשקלם תקין אבל הם חולים מאוד, ויש אנשים כמו רז ואוהד, שאלו הגנים שלהם: רזים מאוד ובריאים מאוד, או עם משקל עודף שהם יותר בריאים מאיתנו".

page7 1 - הרזה, השמנה והמבוגרת - מגזין אופנה ישראלי - אופנה

אתם מבינים שדוגמנים ודוגמניות הם מודל חיקוי לנוער?

"אנחנו לא רואים פה בעיה. מי הפך את עולם הדוגמנות למשהו שמייצג בריאות? חייבים להציג קשת רחבה של דוגמנים ודוגמניות, במשקלים שונים ובגילאים שונים. אגב, איפה קול הזעקה של החברה כשמדובר בפרסומות של אלכוהול או סיגריות? או בפרסומות נוטפות מיניות? אלה פרסומות שאינן בריאות, עובדתית!"

מה להגדרתכם המטרה של ההפקה הזו?

"אנחנו מקווים ליצור כאן כדור שלג ענקי של שינוי", אומר לירן. "זה מצוין שמדברים על בריאות וצריך להמשיך בזה: להעלות מודעות לנושאים כמו הפרעות אכילה, רזון או השמנת יתר. אבל צריך לעשות זאת במקביל, בלי לרמוס את הצד השני. אנחנו רוצים לעודד חברות לבחור אנשים מגוונים. רזים, שמנים, נמוכים, מבוגרים, שיפרצו גבולות לחלוטין".

ולמה דווקא שמלות כלה?

"ראשית, בחרנו להתמקד בהפקה של נשים משום שנושא המשקל לחלוטין מודגש כשמדובר בהן", אומר עוזי. "שנית, יום החתונה הוא סמל לשאיפה לשלמות וליופי – אז בחרנו בשמלות כלה כדי להראות שלכולן מגיע. שאפשר להיות מושלמת בכל גיל ובכל משקל. תראה את התמונות. נכון שהן מושלמות?" עוזי מחייך בגאווה.

page10 1 - הרזה, השמנה והמבוגרת - מגזין אופנה ישראלי - אופנה

עוזי ולירן, יש משהו שלא שאלנו וחשוב לכם לומר?

"כן, אנחנו רוצים להודות לכל המעורבים והמעורבות בהפקה הזו. בראש ובראשונה תודה ענקית לרז עזרא ולאוהד סנקר על ההסכמה שלהן להשתתף ולהיחשף. אנחנו מקווה שיחד נצליח לעשות שינוי עבורן ובכלל.
שנית, לבית האופנה שנטל רומנו, לאושרת ושנטל המדהימות שהסכימו מיד, התרגשו איתנו לכל אורך התהליך, דאגו שהמשתתפות ירגישו בנוח ונתנו להן יחס של נסיכות אמיתיות. ממש כאילו הן מתחתנות. וכמובן, למאפרת גלית שחר המוכשרת שליוותה את הבנות לאורך כל יום הצילומים במקצועיות ומסירות, ולמעצב השיער דורון שדה האלוף, שהיה קשוב לרצון המשתתפות ועיצב להן תסרוקות מהחלומות".

"הרזה": רז עזרא

"הנושא של הקמפיין הוא משהו שחשוב לי מאז שאני זוכרת את עצמי. כשהייתי ילדה, תמיד לעגו לי על המשקל שלי. דווקא כי הייתי כל כך רזה. קראו לי בשמות כמו "עמוד חשמל", "מורעבת" ואפילו מילים מזעזעות כמו "ילדת שואה". כל חיי התמודדתי עם בעיות משקל. ניסיתי הכול כדי להשמין ולהיות "נורמלית" כמו כולן, כולל אכילה מופרזת עד כדי הקאה. הייתי מוכנה לעשות הכול כדי לשנות את הגוף שלי. עברו המון שנים עד שהשלמתי עם העובדה שזאת עני, זה מבנה הגוף שלי, ואלו הגנים שירשתי מאמא שלי.

אני מודעת לכך שבשנים האחרונות מנסים להעלות למודעות את העניין לכיוון ההפוך – כלומר, מעלים את הביטחון לנשים וילדות מלאות. כמובן שאין לי שום בעיה עם זה, אבל על הדרך הרזות נדחקות לפינה. היום, אם רואים מישהי רזה, מיד יגידו שהיא אנורקסית, מרעיבה את עצמה או משדרת חולי. בגלל הרזון שלי איבדתי המון הזדמנויות בחיים. קיבלתי דחיות על אודישנים וחלומות שרציתי להגשים. רק בגלל הגוף שלי.

קיימת דאגה בעולם מכך שאם יראו מישהי עם הגוף שלי, זה ישדר עבור נשים רושם שעלול לפגוע בהן. אבל חייבים לעשות לזה סטופ. חייבים להעלות את המודעות לכך שיש המון סוגי ומבני גוף. רזים, מלאים, נמוכים או גבוהים. חייבים לחדד את העובדה שגוף יפה הוא גוף בריא, ולא משנה באיזה גודל וצורה הוא".

page5 2 - הרזה, השמנה והמבוגרת - מגזין אופנה ישראלי - אופנה

"השמנה": אוהד סנקר

"מכיתה ב' תמיד הייתי הילדה השמנה, הלא-מקובלת, שצחקו עליה עם מילות גנאי שמורידות את הביטחון ופוגעות בנפש. בתור ילדה קטנה שעדיין אין לה ביטחון וחוזק נפשי נפגעתי מאוד וזה גרם לי להגיע למצבים של בכי והרגשה של השפלה. התגובות של הסביבה על המשקל שלי גרמו לי להתרחק ולהתבודד משאר האנשים. לא התחברתי לילדים אחרים, ובמשך שנים הסתגרתי בבית ולא מראה את עצמי.

הייתי ילדה שנחבאת אל הכלים ומרחיקה את כולם כדי לא לשמוע את ההערות של אנשים, שלא מבינים כמה זה משפיל ופוגע. אפילו מהמשפחה הייתי מקבלת הערות שגרמו לי לשבת בצד ולהרגיש לא שייכת. הייתי שומעת משפטים כמו: "את שמנה ומכוערת", "שומן זו מחלה", "את עדיין צעירה, את עוד יכולה להיפטר מזה" וכו'. זה גרם לי להרגיש שיש לי מין "נכות" או מחלה מסוימת בגוף. הרגשתי חוסר הערכה וחוסר חשיבות. סיטואציות כאלה גרמו לי להגיע למצב של אכילה ריגשית והשמנת יתר.

בתקופת הצבא עליתי במשקל יותר מ-30 קילו והרגשתי לא בנוח בתוך העור שלי. אבל אז החלטתי שהגיע הזמן להתמודד עם דימוי הגוף ועם כל מה שחוויתי בחיי: הוצאתי את האישיות שלי החוצה, וגיליתי שהיא זו שגורמת לאנשים לרצות להישאר בסביבתי – לא החזות שלי וצורת הגוף שלי.

זה גרם לי לאהוב את עצמי יותר ולאט לאט לבנות את הביטחון העצמי ואת החוזק הנפשי שלי. במקביל, עדיין הרגשתי אני לא שלמה עם עצמי בגלל המראה החיצוני, אז התחלתי לבנות את עצמי יותר: נכנסתי לכושר, התאהבתי בספורט, וככל שהורדתי יותר במשקל כך הרגשתי יותר שלמה עם עצמי. אהבתי את העובדה שאני מצליחה ולא מוותרת. זה גרם לי לאהוב את עצמי עוד יותר ולהיפתח יותר לסביבה. עדיין היו הערות לא נעימות, אבל כבר ידעתי מי אני, וכמה שאני חזקה בזכות התהליך הקשה שעברתי. היום אני יודעת שאני אישה חזקה, יפה, נשית, מלאה בקסם ובעלת חוסן נפשי וביטחון. המסר שאני רוצה להעביר פה זה שלא משנה איך את נראית ומה חווית בחייך – את יכולה להתחזק ולהתגבר על הכל, כי את מושלמת כמו שאת".

page9 1 - הרזה, השמנה והמבוגרת - מגזין אופנה ישראלי - אופנה

"המבוגרת": שנטל רומנו

"גיל מעולם לא היווה מגבלה בעיני. כל אישה יכולה להראות מושלמת, וכל כלה יכולה להיות מדהימה בכל גיל.
מה שהכי חשוב זה שהשמלה תשקף אותה, את האופי שלה ומעל הכל תכבד אותה. גם כלה מבוגרת יכולה להראות יפיפייה ולא "מגוחכת" בשמלת כלה כל עוד השמלה מחמיאה ומתאימה לה.
בתור מעצבת היו לי גם כלות מבוגרות יפיפיות. המבוגרת ביותר שהלבשתי לקראת החתונה שלה הייתה בת 80(!) – והשמלה שלה הייתה לא פחות מרגשת משמלה של כלה בת 25…"

page13 1 - הרזה, השמנה והמבוגרת - מגזין אופנה ישראלי - אופנה

סטודיו שנטל רומנו:

"הרעיון של קולקציות Be YOU נולד כבר ב-2016, כשהתחלנו לעצב את הקולקציה של 2017", אומרת שנטל. "היה לנו חשוב להביא את מה שמוביל אותנו כל השנים לתודעה הציבורית ולשקף את זה ברעיון של הקולקציה. מאז ועד היום, הכלות והנשים שאנחנו מעצבות עבורן מגיעות אלינו כי הן מבינות שהן המרכז של היצירה שלנו.

כל שמלה נולדת מתוך האופי של הכלה ומשרתת את הנתונים שהיא מביאה איתה באופן המחמיא ביותר. אף שמלה לא דומה לשמלה אחרת, כמו שאף כלה או אף אישה לא דומה לאחרת. לכל אחת יש אופי משלה ויופי פנימי משלה, והתפקיד שלנו הוא רק לחשוף אותו, להעצים אותו ולהביא אותו במלוא הדרו תוך ביטוי מושלם בשמלה שנתפרת או מותאמת עבורה. אנחנו לעולם לא מבקשות ממנה "להשתנות" אלא מלוות אותה לאורך כל התהליך באהבה וקבלה, ומלמדות אותה לקבל את עצמה ולגלות את היופי שלה גם מתוך העיניים שלנו.

הסטודיו שלנו פתוח לכל אישה ואנחנו מתמחות בעיצוב לכל מידה ובכל גיל באופן מחמיא ומרגש. אצלנו בסטודיו כל אחת יכולה למדוד ולא משנה מה המידה שלה. חשוב לנו מאוד שכל אחת תרגיש בנוח ותרגיש שלמה עם השמלה שלה. אנחנו יורדות לפרטים הכי קטנים עד לקבלת תוצאה לא פחות ממושלמת והכל באווירה נעימה, פתוחה, מכילה ואוהבת".

page12 1 - הרזה, השמנה והמבוגרת - מגזין אופנה ישראלי - אופנה

המאפרת: גלית שחר

"אני מאפרת מקצועית ויועצת תדמית במקצועי. בכל שנות עבודתי האמנתי, ועדיין, שאיפור זה לא שבלונה. איפור מותאם באופן אישי הן לאופי הלקוחה והם לאופי האירוע – אבל הכי חשוב הוא שאני רואה בכל לקוחה עולם שלם.

תדמית היא בעצם המסר שלנו לחברה. הן בנראות והן בשפת הגוף שלנו, בתקשורת מילולית ולא מילולית. כשאישה אוהבת את הגוף שלה ואת עצמה החברה קולטת את זה. הביטחון העצמי מאוד חשוב פה. הרי אנשים מתמגנטים לאנשים עם אנרגיות חיוביות.

כשאני מאפרת וגורמת ללקוחה להרגיש טוב עם עצמה – עשיתי זאת! לא משנה אם היא רזה או שמנה, העיקר שהיא תסתכל על עצמה במראה ותאהב את האישה שהיא רואה. זה המסר שלי לחברה: תסתכלי על עצמך במראה ותאהבי את עצמך. זה הכי חשוב".

דורון שדה עיצוב שיער

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
fashion magazine

fashion magazine

  • עדיין אין תגובות
  • הוספת תגובה